nvnews, το περιοδικό της Νίνας Βλάχου

Μπετόβεν: 250 χρόνια

- Advertisement -

- Advertisement -

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, πιστή στο καθιερωμένο ραντεβού με το κοινό της δίνει συναυλία στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου. Η συναρπαστική βραδιά είναι αφιερωμένη στα 250 χρόνια από τη γέννηση του Μπετόβεν. Το πρόγραμμα ανοίγει με τη δυναμική Εισαγωγή από Τα δημιουργήματα του Προμηθέα και ολοκληρώνεται με τη δημοφιλή Έβδομη Συμφωνία, που διαχρονικά εκφράζει τον “θρίαμβο της ανθρώπινης ύπαρξης”, όπως έγραφε ο Βάγκνερ. Μεσολαβεί, το εκρηκτικό Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο και τρομπέτα του Ντμίτρι Σοστακόβιτς με σολίστ την ταλαντούχα Αλεξία Μουζά και τον Κορυφαίο τρομπετίστα της Κ.Ο.Α., Γιάννη Καραμπέτσο. Στο πόντιουμ, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Ορχήστρας, Στέφανος Τσιαλής.
Σάββατο 08.08

21:00
Ωδείο Ηρώδου Αττικού

Συναυλία στο πλαίσιο των εκδηλώσεων Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου Υποσύνολο – Fragment

Μπετόβεν 250 Χρόνια

ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770–1827)
Τα δημιουργήματα του Προμηθέα, εισαγωγή για ορχήστρα, έργο 43

 

ΝΤΜΙΤΡΙ ΣΟΣΤΑΚΟΒΙΤΣ (1906-1975)
Κοντσέρτο για πιάνο, τρομπέτα και ορχήστρα εγχόρδων αρ.1 σε ντο ελάσσονα, έργο 35

 

ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770–1827)
Συμφωνία αρ. 7 σε λα μείζονα, έργο 92

 

ΣΟΛΙΣΤ
Αλεξία Μουζά, πιάνο
Γιάννης Καραμπέτσος, τρομπέτα

 

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Στέφανος Τσιαλής

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Για λόγους αποφυγής ταλαιπωρίας και λόγω οδηγιών των υγειονομικών αρχών, παρακαλούμε να προσέλθετε 90΄ πριν την έναρξη.

Διακεκριμένη Ζώνη 65,00 €

Ζώνη Α’, αριθμημένη: 55,00 €

Ζώνη Β’, αριθμημένη: 45,00 €

Ζώνη Γ’, αριθμημένη: 35,00 €

Ζώνη Δ’ άνω διαζώματος: 25,00 €

Ζώνη Ε’ άνω διαζώματος: 20,00 €

Ζώνη ΣΤ’ άνω διαζώματος: 15,00 €

Ζώνη Περιορισμένης Ορατότητας, άνω διάζωμα: 10,00 €

Εκπτωτικό εισιτήριο, Ζώνη Ε’ άνω διαζώματος για φοιτητές, θεατές άνω των 65 ετών, μέλη καλλιτεχνικών σωματείων): 12,00 €

Εκπτωτικό εισιτήριο, Ζώνη ΣΤ’ άνω διαζώματος για φοιτητές, θεατές άνω των 65 ετών, μέλη καλλιτεχνικών σωματείων): 10,00 €

Εκπτωτικό εισιτήριο Ζώνες Ε’ και ΣΤ’ άνω διαζώματος για ανέργους και σπουδαστές καλλιτεχνικών σχολών: 5,00 €

Λίγα λόγια για τα έργα:

ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770 – 1827)
«Τα δημιουργήματα του Προμηθέα», Εισαγωγή για ορχήστρα, έργο 43

Το 1801 ο Μπετόβεν συνέθεσε τη μουσική για το μπαλέτο Τα πλάσματα του Προμηθέα, βασισμένος σε ιδέα του ναπολιτάνικης καταγωγής χορογράφου Σαλβατόρε Βιγκανό (1769-1821). Ο Βιγκανό, ανιψιός και μαθητής στη μουσική του Λουίτζι Μποκερίνι, υπήρξε φημισμένος ανανεωτής της χορευτικής τέχνης της εποχής του. Το 1799 η αυτοκράτειρα Μαρία Θηρεσία της Αυστρίας (1772-1807) τον είχε διορίσει υπεύθυνο για το βιεννέζικο μπαλέτο και τα Πλάσματα του Προμηθέα ήταν η τρίτη κατά σειρά παραγωγή που υπέγραφε στην αυστριακή πρωτεύουσα. Η πρεμιέρα του Προμηθέα δόθηκε στις 28 Μαρτίου 1801 στο Burgtheater της Βιέννης με τον Viganò στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Αρχικά το μπαλέτο γνώρισε ιδιαίτερη επιτυχία, ωστόσο αργότερα περιήλθε σε αφάνεια, με αποτέλεσμα σήμερα μόνο η Εισαγωγή της ορχήστρας να διατηρεί μία θέση στο συναυλιακό ρεπερτόριο. Το αλληγορικό μπαλέτο βασίζεται στον μύθο του Προμηθέα. Με τη δύναμη της αρμονίας δύο αγάλματα καθίστανται έμψυχα και δεκτικά των παθών της ανθρώπινης ύπαρξης. Ο Προμηθέας τα μεταφέρει στον Παρνασσό, όπου μυούνται στις τέχνες (μουσική, θέατρο και χορό).

Μετά από μία αργή εισαγωγική ενότητα ξετυλίγεται το κυρίως γρήγορο τμήμα της Εισαγωγής σε φόρμα σονάτας. Το πρώτο θέμα, που ουσιαστικά προέρχεται από το φινάλε του μπαλέτου, στηρίζεται σε ένα moto perpetuo από ενεργητικά όγδοα, που εμφανίζονται αρχικά στα έγχορδα με διακριτικό τρόπο για να περάσουν με μεγαλύτερη λαμπρότητα σε όλη την ορχήστρα. Σύμφωνα με ορισμένους αναλυτές, η δυναμική αυτή κίνηση αντιπροσωπεύει τη φυγή του Προμηθέα μετά την κλοπή της φωτιάς από τους θεούς. Το δεύτερο θέμα είναι πιο ήσυχο και απαλό και εισάγεται στα ξύλινα πνευστά. Η επεξεργασία του θεματικού υλικού είναι μάλλον περιορισμένης έκτασης, σε αντίθεση με την εκτεταμένη επανέκθεση, που ακολουθείται από μία δυναμική coda.